FANDOM

22501

Portalin kansikuvataidetta.

Portal on Valven tekemä videopeli joka on julkaistu lokakuussa 2007 PC:lle, Xbox 360:lle ja PS3:lle. Peli julkaistiin Orange Boxissa ja Steam-palvelussa. Pelille on myös julkaistu Xbox Livessä DLC nimeltään "Still Alive". Se sisältää 14 uutta testikammiota, jotka ovat alunperin Portal the Flash Version mappackista. Myöhemmin peli julkaistiin Macille vuoden 2010 toukokuussa. Pelin sai tämän myötä ladata viikon ajan ilmaiseksi. Pelille odotetaan jatko-osaa vuoden 2011 alkupuolella.

Peliä on myös ylistetty yhdeksi vuoden 2007 parhaimmista peleistä, vaikka se onkin lyhyt. Peliä ollaan kehuttu hyvästä mustasta huumorista ja mahtavasta pelisuunnittelusta. Myös yksi pelin "hahmoista" nimeltään Companion Cube on saanut suuren suosion, vaikkei hahmo puhu tai tee mitään. Wired-lehti sanoi pelin olevan yksi 21. vuosisadan vaikuttavimmista peleistä.

Pelattavuus Muokkaa

Portal on ensimmäisen persoonan pulmapeli, jossa navigoidaan portaaliaseen avulla. Portal-aseella voi tehdä kaksi porttia, oranssin ja sinisen, joista kumpikin johtaa toisiinsa. Kun liikut toisesta portaalista toiseen, pidät liikemääräsi, joten voit käyttää portaaleja heilauttamaan itsesi paikkoihin joihin et muuten pääsisi.

Juoni Muokkaa

Varoitus:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Peli kertoo Chellistä, joka löytää itsensä Aperture Sciencen elämyskeskuksesta, jossa GLaDOS herättää hänet syvästä unesta. Tehtaan haltuunsa ottanut GLaDOS määrää Chellille hengenvaarallisia testejä jotka hän suorittaa Portal-aseen avulla.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.