FANDOM

Half-Life on Valve Corporationin kehittämä ja Sierra Entertainmentin vuonna 1998 julkaisema ensimmäisen persoonan ammuntapeli.

Pelaaminen Muokkaa

Half-Life on ensimmäisen persoonan ammuntapeli eli tapahtumat kuvataan pelihahmon silmistä. Juoni etenee putkessa käyttäen hyväksi ns. skriptattuja kohtauksia eli pelaajan eteen voi ilmestyä avaruusolio kuin tyhjästä. Pelaaja omaksuu tidemies Gordon Freemanin roolin hänen yrittäessä paeta Black Mesan Tutkimuskeskuksesta. Vaikka Freeman toimii lähes aina yksin, hän kohtaa joskus ystävällisiä tidemiehiä jotka voivat antaa parantavan ruiskeen sekä vartijoita jotka avaavat ovia sekä antavat tulitukea.

Tarina Muokkaa

Varoitus:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.
Half-Life aloitetaan pitkällä esittelykohtauksella, jossa 27-vuotias tiedemies nimeltä Gordon Freeman matkustaa maanalaisen Black Mesan tutkimuslaitoksen halki modernin junanvaunun kyydissä. Kohtauksen aikana pelaaja näkee tutkimuslaitoksen työntekijöiden työskentelyä ja samalla hänelle esitellään hänen tuleva peliympäristönsä. Kun junavaunu pysähtyy sektori C:n rautatieasemalle, turvamies ilmestyy ja päästää Freemanin ulos junasta.

Junamatkan päätyttyä Freeman saapuu työpaikalleen ja pukeutuu panssaroituun HEV-pukuunsa, minkä jälkeen hän osallistuu koekammio c/33-a:ssa suoritettavaan kokeeseen. Koekammiota tarkkailevat tiedemiehet ilmoittavat hänelle, että Freemanin tehtävän on työntää kristalli vastakappalespektrometriin. Samalla hetkellä kun Freeman työntää kristallin laitteseen, vastakappalespektrometri ylikuormittuu ja kristalli aiheuttaa ”resonanssikaskadina” tunnetun tieteellisen ilmiön. Tiedemiehet eivät kykene sammuttamaan laitetta, minkä seurauksena kristallin läheisyydessä oleva Freeman kaukosiirtyy Xen-nimiseen ulottuvuuteen. Lyhyen hetken ajan Freeman näkee Xenin erilaisia elämänmuotoja, kunnes hän palaa takaisin maapallolle ja menettää tajuntansa.

Kun Freeman herää, resonanssikaskadi on raunioittanut koko tutkimuslaitoksen ja useimmat Freemanin työtovereista ovat kuolleet. Freeman poistuu koekammiosta, minkä jälkeen onnettomuudesta selviytyneet tiedemiehet kehottavat häntä poistumaan laitoksesta ja pyrkimään maanpinnalle. Pian Freeman saa huomata, että resonanssikaskadi on avannut Maan ja Xenin välille portaalin, jonka kautta Xenistä peräisin olevat muukalaisolennot kykenevät ilmestymään laitoksen sisätiloihin. Koska olennot osoittavat vihamielistä käyttäytymistä ja hyökkäävät kohtaamiensa Black Mesan työntekijöiden kimppuun, Freeman joutuu puolustamaan itseään ja kohtaa lisää onnettomuudesta selviytyneitä henkilökunnan jäseniä.

Freemanille kerrotaan, että Yhdysvaltain asevoimat on lähettänyt Hazardous Environment Combat Unit -erikoisyksikön, jonka tehtävänä on taistella muukalaisolentoja vastaan. Pian Freemanille kuitenkin ilmenee, että sotilaille on myös annettu käsky eliminoida kaikki Black Mesan työntekijät, jotta nämä eivät voisi kertoa resonanssikaskadin jälkiseurauksista tai Black Mesan salaisista tutkimuksista. Freeman joutuu taisteluihin sotilaita vastaan, minkä jälkeen yksinäinen tiedemies kertoo hänelle, että vain Black Mesan Lambda -kompleksin tiedemiehet voivat ratkaista onnettomuuden.

Freeman pyrkii Lambda-kompleksiin, mutta hänen tehtäväänsä vaikeuttavat Xenin muukalaiset ja Hazardous Environment Combat Unitin sotilaat. Kun Freeman saapuu ohjussiiloon, hän kohtaa valtavan lonkerohirviön, jonka hän joutuu tappamaan voidakseen jatkaa matkaansa tutkimuslaitoksessa. Lonkerohirviön kuoltua Freemanin täytyy käynnistää Black Mesan hylätty rautatie, minkä jälkeen hän matkustaa tutkimuslaitoksen halki laukaisukeskukseen, jossa hänen täytyy laukaista avaruusraketti – tieteilijöiden mukaan raketin laukaiseminen kykenee ”kumoamaan” resonanssikaskadin vaikutukset.

Kun Freeman pyrkii poistumaan laitoksesta, hän joutuu taisteluun salamyhkäisiä kommandoja vastaan. Vaikka hän onnistuukin tappamaan kommandot, hän joutuu kahden HECU-sotilaan vangiksi. Sotilaat yrittävät tappaa Freemanin paiskaamalla hänet jätemurskaimeen, mutta Freeman onnistuu pakenemaan ja tunkeutuu Black Mesan jätteidenkäsittelylaitokseen. Jätteidenkäsittelylaitoksesta Freeman joutuu sektori E:n bioholvikompleksiin, minne Black Mesan tiedemiehet ovat vanginneet Xenin eläimistöä jo ennen resonanssikaskadia. Freeman pelastaa kolme tiedemiestä, jotka päästävät hänet tutkimuslaitoksesta ulos maanpinnalle, sillä siellä sijaitsee ainoa jäljellä oleva reitti Lambda-kompleksiin.

Black Mesan ulkopuolella Freeman joutuu liikkumaan miinakenttien, kalliokielekkeiden ja raunioituneiden rakennelmien halki. Samalla Freeman huomaa, että tutkimuslaitos on muuttunut sotilaiden ja muukalaisten väliseksi taistelutantereeksi, ja että miestappioiden ja kalustomenetysten kasvaessa Hazardous Environment Combat Unit on saanut käskyn vetäytyä Black Mesasta. Kun Freeman lähestyy Lamdba-kompleksia, hän käyttää sotilaiden hylkäämiä varusteita tilatakseen ilmaiskun, jonka avulla hän kykenee tunkeutumaan Lamdba-kompleksiin johtavaan tunneliin.

Tunnelissa Freeman joutuu liikkumaan Black Mesan kanavajärjestelmän halki, minkä jälkeen saapuu Lamdba-kompleksiin. Lamdba-kompleksissa Freeman joutuu käynnistämään kompleksin generaattorijärjestelmän, minkä jälkeen hän kohtaa tieteilijöitä, jotka kertovat, ettei Freemanin aikaisemmin laukaisema raketti kyennyt sulkemaan Maan ja Xenin välistä portaalia. Heidän mukaansa jonkinlainen Xenissä asuva voimakas muukalaisolento ylläpitää portaalia, joten ainoa keino ratkaista onnettomuus on surmata tämä olento. Tiedemiehet käyttävät Lambda-kompleksin salaista kaukosiirrintä ja siirtävät sen avulla Freemanin Xeniin.

Freeman matkustaa Xenin halki ja samalla kohtaa lukemattomia muukalaisolentoja, mukaan lukien hämähäkkimäisen gonarch-olennon. Freeman onnistuu surmaamaan gonarchin, minkä jälkeen hän päätyy omituiseen tehdaskompleksiin, missä hän huomaa xeniläisten suunnittelevan laajamittaista suurhyökkäystä Maapallolle.

Tehtaassa Freeman joutuu xeniläisten kaukosiirtimen avulla luolaan, missä hän kohtaa Nihilanthin, Xenin muukalaisjohtajan, joka ylläpitää Maan ja Xenin välistä portaalia.Pitkän kaksintaistelun jälkeen Freeman tappaa Nihilanthin ja tapaa salaperäisen, salkkua kantavan ”G-Manin”. G-Man riisuu Freemanin aseista ja ilmaisee kiinnostuksensa tiedemiehen taistelutaitoja kohtaan. Tämän jälkeen G-Man antaa Freemanille kaksi vaihtoehtoa: joko kohdata valtava armeija Xenin olentoja ilman aseita tai vaihtoehtoisesti siirtyä G-Manin "työnantajien" palvelukseen. Koska jälkimmäinen vaihtoehto johtaa Half-Life 2 -pelin tapahtumiin, se on Half-Life -pelien juonijatkumon kannalta ”oikea” lopetus.

Vaikka Half-Lifen tarina katkeaakin cliffhanger-tyylisesti ”kesken”, pelissä epäselväksi jätetty Black Mesan tutkimuslaitoksen lopullinen kohtalo paljastetaan Half-Lifen lisäosassa,Half-Life: Opposing Forcessa.